Brev:
Mad i vuggestuen
8. september 2008
Alder:
7 mdr.
Mad i vuggestuen
Hej Helen.
Jeg er sikker på, at du endnu en gang kan hjælpe mig med et par spørgsmål i forbindelse med min søn på 7 1/2 måned.
Han er begyndt i vuggestue for 3 uger siden og det går rigtig godt. Han er glad for at være der og pædagogerne virker meget søde og opmærksomme og er flinke til at informere om, hvad der er sket i dagens løb af både gode og mindre gode ting, så som om han har sovet, spist og hvor meget og hvor længe eller om han har været glad eller ked af det. Stor lettelse for sådan nogle førstegangsforældre som os ^_^
Desværre mangler de en madmor i vuggestuen, hvorfor ungerne selv skal have "madpakke" med. Han spiser endnu ikke rugbrød, da jeg prøver at begrænse indtaget af gluten så længe som muligt. Han spiser derimod masser af grød og grøntsagsmos, så han får gerne nogle grøntsager og lidt kød med, som så bliver moset... men er der andre ting jeg kan give ham med i madpakken?
Jeg tænker også ting han selv kan sidde og småbide lidt i - der giver vi allerede tørre skorper og agurk, men har du andre forslag? Det samme gælder mellemmåltider, som nu består af frugt og frugtmos, knækbrød eller andre ting han kan sidde og sutte på uden måske ligefrem at få så meget mad ud af det.
Jeg kan også godt blive lidt i tvivl om han får for meget/lidt i løbet af en dag, så du får lige en oversigt over maden:
ammes om natten/tidlig morgen
grød, når han står op - cirka 7-7.30
afleveres i vuggestue og har følgende med:
modermælkserstatning (får 1-2 dl i løbet af dagen der - er det for meget, når han også bliver ammet 3 gange i døgnet? Eller skal han have mere mælk?)
et par stykker frugt
frugtmos
grøntsagsmos med lidt kød
hentes 13.30 og ammes så snart vi er hjemme
frugt eller mos i løbet af eftermiddagen
aftensmad - grøntsagsmos eller grød
ammes inden sengetid
Er det for meget grønt, hvis han får både grøntsagsmos i vuggestue og til aften? Bør vi i stedet give grød på hverdagene, hvor han får "rigtig mad" i vuggestuen?
Endelig skal jeg høre hvornår jeg kan begynde at give ris og pasta? Jeg er i hvert fald ved at køre lidt kold på alle de kartofler... ^_^
Jeg glæder mig til at høre fra dig!!
Mange hilsener
Rikke